اهریمن شناسی ایرانی

نام کتاب: اهریمن شناسی ایرانی
نویسنده : دکتر آرش اکبری مفاخر
انتشارات ترفند 

 

اهریمن پژوهی و دیو شناسی یکی از بنیادهای پژوهش در فرهنگ، اساطیر و ادبیات ایران زمین است. گرچه این موضوع در هر برهه ای از زمان و مکان در ادبیات ایران قابل پژوهش است، اما پررنگ ترین و پیچیده ترین بخش آن در ادبیات پهلوی ساسانی و ادبیات حماسی فارسی به ویژه «شاهنامه فردوسی» چهره می نمایاند. در کتاب حاضر، پدیده های رفتاری اهریمن و دیوان در ادبیات ایران به طور کلی و در «شاهنامه» به طور خاص مورد بررسی قرار گرفته است. هدف پژوهش، رسیدن به شناختی از اهریمن و دیوان از آغاز ادبیات ایرانی تا پایان دوره حماسه های ملی (قرن هشتم ه. ق) و همچنین بازشناسی و بازسازی حلقه های مطالعاتی بین ادبیات ایران باستان و حماسه های فارسی است 

 

برای آشنایی بیشتر با این کتاب ، گفته های نویسنده را دراین باره می خوانیم:

 

نگاهی به جایگاه «اهریمن و دیوان در شاهنامه» در گفتگو با دکتر اکبری مفاخر؛ 

آن سو سپاه ظلمت، این سو سپاه نور

*زهرا دلپذیر 
اهریمن شناسی یکی از پایه های اصلی پژوهش در اساطیر و حماسه های ملی ایرانی است، زیرا در ادبیات فارسی بویژه شاهنامه


فردوسی، اهریمن و دیوان نمود بارزی دارند و بدون مطالعه آنها شناخت اساطیر امکان پذیر نیست. اهریمن با نگاهی تمثیلی وارد داستانهای شاهنامه می شود و سپس نقش خود را به موجودات آفریده خویش، دیوها واگذار می کند. در واقع، فردوسی با شناخت کاملی که از اسطوره های ایران دارد، هنرمندانه، گویا و دقیق از این داستانها برای بیان دیدگاه های خردگرایان خود بهره می گیرد. در همین زمینه، با دکتر آرش اکبری مفاخر پژوهشگر فرهنگ و ادبیات حماسی، به گفتگو نشسته ایم که میهمان این هفته فردوسی نامه است. گفتنی است، از این شاهنامه پژوه به تازگی کتابی با عنوان «درآمدی بر اهریمن شناسی ایرانی» به چاپ رسیده است. 



اهریمن شناسی ایرانی 

دکتر اکبری مفاخر با اشاره به اینکه اهریمن شناسی یکی از بنیادهای پژوهش در فرهنگ، اساطیر و ادبیات ایران زمین است، می گوید: این موضوع در برهه ای از زمان و مکان در ادبیات ایران قابل پژوهش است، اما پررنگ ترین و پیچیده ترین بخش آن مربوط به ادبیات حماسی ایرانی، بویژه شاهنامه فردوسی است. 
نویسنده کتاب «درآمدی بر اهریمن شناسی ایرانی» می افزاید: کردارهای اهریمنان از راه ادبیات دینی وارد خداینامه های دوره ساسانی شد و سپس از طریق خداینامه ها و ترجمه آنها به شاهنامه فردوسی راه یافت. 
وی ادامه می دهد: اهریمن موجودی است که در برابر اهورامزدا قرار می گیرد و با دیدن دنیای روحانی اهورامزدا، به مرز روشنایی می تازد و شکست می خورد، اما پس از این شکست تصمیم می گیرد موجوداتی را بیافریند که در برابر موجودات اهورایی قرار می گیرند. این موجودات «دیو» نامیده می شوند. بنابراین، دیوها فرزندان اهریمن و خود اهریمن نیز به عنوان دیو دیوان و سالار دیوها معرفی می شود و دنیای بزرگی از دیوهای مختلف به وجود می آورد که هر کدام نماینده یکی از صفات زشت انسانی یا بلایای طبیعی همچون سیلاب و خشکسالی هستند. 
وی با اشاره به اینکه در ادبیات پیش از اسلام در ایران، اهریمن در دو جنبه تمثیلی و فلسفی جلوه گر شده است، می گوید: در جنبه فلسفی، اهریمن موجودی بدون جسم، ناپسودنی، نادیدنی و عامل رذایل اخلاقی است و بیشتر در آثاری که رویکرد فلسفی دارند، مطرح می شود. اما جنبه تمثیلی اهریمن که زیرساخت اسطوره ای دارد، بیشتر در داستان و حماسه جلوه گر می شود زیرا ادبیات حماسی با عامه مردم در ارتباط است و مردم نیز داستان و تمثیل را بهتر می پسندند. 

جلوه های اهریمن در شاهنامه 

این شاهنامه پژوه جلوه های اهریمن در شاهنامه را بر خلاف متون پهلوی، مردانه می داند و تصریح می کند: در متون پهلوی نگرشی فلسفی نسبت به اهریمن وجود دارد، اما در اواخر دوره ساسانی کم کم اهریمن از حالت نیستی خود خارج می شود و شمایل انسانی می یابد که این مسأله در شاهنامه به خوبی نمود یافته است. وی با اشاره به اینکه در ابتدای شاهنامه اهریمن با پیکر و سیمای انسانی به جنگ کیومرث می آید، می گوید: در شاهنامه کیومرث، نخستین شاه ایرانی، به همراه فرزندان خود در دل کوه ها پادشاهی می کند و دد و دام زیر فرمان او هستند، اما در برابر کیومرث تنها دشمن او اهریمن قرار دارد: 
به گیتی نبودش کسی دشمنا 
مگر در نهان ریمن آهرمنا 
وی ادامه می دهد: فرزند اهریمن، سپاهی می آراید و در آرزوی به دست آوردن تاج و تخت کیومرث روی به ایران می نهد. سیامک، فرزند کیومرث از هجوم دیوبچه آگاهی می یابد و به مقابله با او می پردازد، ولی سرانجام به دست فرزند اهریمن (خزوران دیو)، کشته می شود و بدین ترتیب نخستین کردار اهریمنی یعنی مرگ، در شاهنامه پدیدار می شود. 
وی می افزاید: پس از هجوم اهریمن و دیوان، نبرد کیومرث رنگ خدایی می گیرد و اهورامزدا از کیومرث می خواهد روی زمین را از دیوان خالی کند و کیومرث با «نام یزدان» به نبرد با دیوان می پردازد و روی زمین را از وجود آنان پاک می کند. 
وی با اشاره به اینکه پس از مرگ کیومرث، هوشنگ و تهمورث به کین خواهی وی شروع به کشتن دیوان می کنند، می گوید: چیرگی تهمورث بر دیوان تا آنجا پیش می رود که اهریمن سرکرده دیوان را زیر فرمان خود درمی آورد و همانند اسبی بر او سوار می شود و کرانه های جهان را می پیماید: 
زمان تا زمان زینش بر ساختی 
همی گرد گیتیش بر تاختی 
وی با بیان اینکه در داستان ضحاک، اهریمن بیش از قسمتهای دیگر شاهنامه نمود یافته، اظهار می دارد: در این داستان سه بار اهریمن ظهور انسانی یافته است؛ مرتبه اول همچون انسانی نیکخواه بر سر راه ضحاک قرار می گیرد، بار دوم در پیکر آشپز، مرتبه سوم نیز در پیکر یک پزشک ظاهر می شود و سپس حضور اهریمن اندک اندک از شاهنامه محو می شود تا اینکه در دوره پادشاهی کیکاووس به شکل یک انسان به ملاقات شاه می آید و ذهن او را برای حمله دیوان به مازندران گمراه می کند. 

کارگزاران اهریمن 

دکتر اکبری مفاخر می افزاید: از این پس، حضور اهریمن در شاهنامه کم رنگ می شود، زیرا خواننده حماسه ملی، شناخت کاملی از اهریمن پیدا کرده و نیازی به حضور تمثیلی این موجود ندارد. 
بنابراین، حضور تمثیلی اهریمن کم رنگ می شود، ولی به حضور فلسفی خود و بیشتر در تشبیه ها و استعاره ها به نقش خود ادامه می دهد، اما کارگزاران او یعنی دیوها، همچنان حضور خود را حفظ می کنند. 
وی خاطرنشان می کند: در شاهنامه ضحاک، افراسیاب، گرسیوز و... جزو کارگزاران اهریمن و دارای کردارهای اهریمنی هستند و وقتی کردار اهریمن فراتر از کردار انسان است، نقش خود را به جادوگران واگذار می کنند و پس از آن از صحنه حماسه خارج می شوند. به عنوان مثال، بلعیدن نور انسان از اهریمن شروع می شود و اهریمن نور کیومرث را می رباید و این کردار پس از آن به دیوها می رسد و دیو سپید نور چشمهای کیکاووس را می بلعد، اما بلعیدن نور در انتقال به جادوگران به گونه ای دیگر جلوه گر می شود و جادوگران با استفاده از این کردار در مقابل انسانها، باعث نابینایی و کوری چشم باطن آنها می شوند. 
وی با بیان اینکه در برخی از متون تاریخی مثل تاریخ بلعمی و برخی متون تفسیری قرآن کریم، ابلیس را به اهریمن یا دیو ترجمه کرده اند، می گوید: این ترجمه درستی نیست، زیرا اهریمن با ابلیس تفاوت زیادی دارد. اهریمن خود آفریننده است و دیوها و موجودات شرور را می آفریند و دقیقاً در برابر اهورامزدا قرار می گیرد، ولی ابلیس جز و ناچیزی از آفرینش خداست، و در برخورد با اهریمن با دو گانگی و در برخورد با ابلیس با یگانگی روبروییم. 
وی با اشاره به کتاب جدید خود با عنوان «درآمدی بر اهریمن شناسی ایرانی» خاطرنشان می کند: این کتاب در سه بخش مقدمه، اهریمن شناخت و دیو شناخت، همه مباحث مربوط به اهریمن و دیوان در متون حماسی بویژه شاهنامه فردوسی را مورد بحث و بررسی قرار داده است.

نظرات 5 + ارسال نظر
فرانک پنج‌شنبه 5 مرداد‌ماه سال 1391 ساعت 08:22 ق.ظ

درود
تازه رفتم پی اهریمن شناسی معرفی شده تا درباره اش به بحث بنشینیم چه قدر زود موضوع عوض شد؟
این اهریمن شناسی بحث جالبی است
تازه کتاب را به آدینه بوک سفارش داده ام هنوز دریافت نکرده ام.
اگر آرا دوستان را درباره ی اهریمن، کارکردها، ویژگی ها تاثیر ان اندیشه ی کهن و اندیشه امروز ، الهام پدیری فرهنگ های مختلف از این نمونه ی کهن و کارکرد ان را در ادبیات امروز بدانیم بسیار لذت بخش است.
ویزگی های اهریمن امروزه در ادبیات فانتزی به ویژه ژانر وحشت بسیار کاربرد دارد. این خودش بحثی دراز دامنه است!

درود
لازم باشه یادداشت رو میاریشم بالا

بله مطالعه و دسته بندی اینها باعث میشود تا مرتب تر به این مقوله نگاه کنیم
امیدوارم این کتاب ا تهیه کنی و بیشتر در باره آن با هم بخوانیم
می توانیم اگر در این یک هفته ای که خوان هفتم را داریم ، نرسیدیم می توانیم دوباره با بالا آوردن یادداشت در همیجنا این بحث را ادامه دهیم و یا در کتابهایی که می خوانیم.

شهرزاد جمعه 6 مرداد‌ماه سال 1391 ساعت 10:17 ق.ظ

فکر می کنم من هم باید کتاب را تهیه کنم.
با توجه به یادداشتی که در شاهنامه خوانی نوشتم و دیدگاه دکتر میرفخرایی، مشتاقم بدانم که نویسنده برای به دست دادن تصویر درستی از اهریمن و دیو چه دلایلی ارائه کرده و چه خوب که می توانیم اینجا در موردش صحبت کنیم.
ممنون

چه خوب!
دوشنبه خیابان انقلاب خواهم بود. این کتاب را در انتشارات توس دیده ام. می توان برایت از آنجا بگیرم.

شهرزاد شنبه 7 مرداد‌ماه سال 1391 ساعت 11:14 ق.ظ

ممنون پروانه جان، متاسفانه نشر توس کتاب را تمام کرده زحمتتان نمی دهم، کتاب را از ناشر اصلی می گیرم.

چه خوب که کتاب تمام شده!
به هر صورت من روز دوشنبه آنجا هستم و می توانم از طهوری و بیدگل هم بپرسم.

فرانک شنبه 7 مرداد‌ماه سال 1391 ساعت 12:53 ب.ظ

من منتظرم تا کتاب به دستم برسد. 21 صفحه مقدمه را دانلود کردم . چیزی که برایم جالب است ویژگی های اهریمن در ژانر فانتزی است این ویژگی ها متناسب با فضای داستان ها برجسته می شوند یکی از این ویژگی ها ایجاد قدرت مسلط برتمام جهان، به بردگی کشاندن انسان و طبیعت، به ویرانی کشیدن هستی و گستراندن تاریکی بر کره ی زمین است این رویدادها هم با ویژگی هایی اخلاقی چون زورگویی، کشتار، به بردگی کشاندن، گرفتن هرگونه توانایی فکری و ارادی انسن همراه است. اما همیشه هم نیرویی از نیکی در مقابل این بدی مجسم می ایستد و مقابله می کند گاه این نیرو قدرت بدنی کامل است و گاه قدرت فکری و هوش انسانی. البته امروزه به قدرت فکری و توانایی عقلی در برابر نیروهای بدی بسیار اهمیت داده می شود. اخیرا فیلمی دیدم (انیمیشن) که قهرمان ماجرا یک پسر ضعیف بنیه اما با هوش بالای انسانی بود و او موظف بود با نیروی بدی یا به عبارتی اهریمن مبارزه کند چون خویشکاری اش براین مبارزه قرار گرفته بود. انسان هوشمند در برابر قدرت جسمانی بدی در نهایت پیروز می شود. بدی ها در برابر قدرت تعقل و قدرت عاطفه ناکارآمد می شود. در این گونه مبارزات همواره عشقی وجود دارد که به مبارزه هدف می دهد و عامل اصلی پیروزی نیکی بر بدی می شود!

[ بدون نام ] شنبه 7 مرداد‌ماه سال 1391 ساعت 01:57 ب.ظ

برای شناخت اهریمن ها، کافیست به اخبار جهان و سیاستمداران ارتجاعی توجه کنیم.

طالبان ها، جورج بوش ها، تونی بلر ها و دخالت های نظامی و صدام ها اهریمن ها و دیوها هستند

این ها را می شناسیم و اخبارشان را دنبال می کنیم.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد