سپندارمذگان

                    


5 (پنجم اسفند) روز زن در ایران همایون باد.

اسفندارمذماه:

بدان جهت این ماه را اسفندارمذ نامیده اند که اسفند به زبان پهلوی به معنی میوه است، یعنی اندر این ماه شکوفه های میوه ها و گیاهان به روییدن و آماده شدن برای رستن آماده  شوند و اندر این ماه آفتاب اندر برج حوت باشد. (ص 130)

 مراسم ویژه ی روز زن در ایران باستان:

روز پنجم اسفند را روز سپنته آرمئیتی نامیده اند که مظهر بردباری و سازگاری اهوره مزداست. روز پنجم از ماه دوازدهم را سال را جشن سپندارمذگان می گیرند به سبب تقارن نام ماه و نام سال و در همین روز جشن ویژه ی زنان با عنوان مردگیران برگزار  می شد [(روز عشاق امروزی)] زیرا سپندارمذ بانوی موکل زمین و حامی و نگاهبان زنان به ویزه زنان شوهر دوست و پارسا بود. مردان به زنان به پاس گرامی داشت آنان، هدیه می دادند.  در این جشن که مردگیران هم نام داشت زنان به اختیار خویش و با آزادی، شوی و مرد زندگی خود را برمی گزیدند.

 به نقل از گاه شماری و جشن های ایران باستان.

 

نظرات 2 + ارسال نظر
پروانه سه‌شنبه 8 اسفند‌ماه سال 1391 ساعت 07:01 ب.ظ

نویسنده منبع کیست؟

هاشم رضی.

نیره چهارشنبه 9 اسفند‌ماه سال 1391 ساعت 08:43 ب.ظ http://bahareman.blogsky.com/

همهد چیزش خوبه جز همین نام مردگیران!
ممنون

در فرهنگ ایرانی می گویند زن گرفتن که در زبان فارسی بسیار رایج است اما نمی گویند شوهر گرفتن این به این معنی است که در تفکر این جمله در جامعه ی مذکور حق انتخاب با مرد است و زن فقط باید انتخاب شود اما وقتی گفته می شود مرد گیران حداقل شاید یک روز در سال حق انتخاب همسر به زن داده می شد و او می توانست کسی را برمی گزیند.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد