فردوسی‌، مغولان و تاریخ ایران

 رونمایی از کتاب" فردوسی ، مغولان و تاریخ ایران" در کالج پمبرک- این کتاب مجموعه مقالاتی از 41 نویسنده است که به کوشش رابرت هیلنبراند و فیروزه عبدلاوا ملویل  گرد آوری و ویرایش شده است . مجموعه مقالات بازه تاریخی‌‌ای از ایران باستان، قرون اولیه پس از اسلام، ایلخانان و پس از ایلخانان تا دوره قاجار را در بر می‌‌گیرد. در ابتدای کتاب هم مقاله کوتاهی‌ درباره زندگی‌ چارلز ملویل و فعالیت‌های او در پمبرک آمده است.



 

 


"فردوسی‌، مغولان، و تاریخ ایران" مجموعه مقالاتی است در باب هنر، ادبیات، و فرهنگ ایران از صدر اسلام تا دوره قاجار که به پاس تقدیر از فعالیت‌های پژوهشی و اجتماعی چارلز ملویل استاد تاریخ ایران در دانشگاه کمبریج توسط انتشارت آی- بی‌- توریس به تازگی منتشر شده است.

مقالات این مجموعه را رابرت هیلنبراند استاد هنر و معماری اسلامی در دانشگاه ادینبرا، اندرو پیکاک مدرس تاریخ ایران و خاورمیانه در دانشگاه سنت اندروز و فیروزه عبدلاوا ملویل مدیر پروژه شاهنامه و پژوهشگر ایرانشناسی در کالج پمبرک گردآوری و ویرایش کرده اند.

در جلسه رونمایی این کتاب که در روز شنبه پنجم اکتبر برگذار شد برخی‌ از چهل و یک نویسندهٔ این مجموعه از شهرهای کمبریج، لندن، سنت اندروز، ادینبرا و لایدن در کالج پمبرک گرد هم آمدند.

در این جلسه که با حضور چارلز ملویل برگزار شد رابرت هیلنبراند، سوسن بابایی استاد تاریخ هنر آسیا در مؤسسه هنر کرتالد لندن و لینت میچل استاد تاریخ یونان در دانشگاه اکستر درباره زندگی‌ حرفه وی سخنرانی‌ کردند.

چارلز ملویل تحصیلات خود را در رشته شرق شناسی‌ در سال ۱۹۶۹ در کالج پمبرک آغاز کرد. وی در سال ۱۹۸۴ پس از تکمیل پروژه دکتری خود در دانشکده مطالعات خاورمیانه و پمبرک شروع به تدریس کرد.

او همچنین عضو شورای مدیریت مؤسسه ایران شناسی‌ بریتانیا و رئیس انجمن نسخ خطی‌ اسلامی در کمبریج است.علاوه بر تدریس تاریخ ایران او در کالج پمبرک ناظر دانشجویان دوره لیسانس، ناظر کلوپ قایقرانی‌، و ناظر مجموعه عکس‌های کالج بوده است.

کالج پمبرک که قدمتی ششصد ساله دارد یکی‌ از ۳۱ کالج دانشگاه کمبریج است که پیشینه برجسته‌ای در ایرانشناسی دارد.

‌ای جی‌‌ براون (۱۸۶۲-۱۹۲۶) و مینس (۱۸۷۴-۱۹۳۵) از جمله ایران شناسان برجسته این کالج بوده اند. چندین مجلد از نوشته‌های روزانه ای جی‌ براون در کتابخانه پمبرک نگهداری می‌‌شوند. چارلز ملویل درباره دیجیتال سازی این یاداشت ها صحبت کرد.

از دیگر فعالیت‌های پژوهشی چارلز ملویل پروژه شاهنامه است. پروژه شاهنامه در سال ۱۹۹۹ با همکاری میان دانشگاه کمبریج و ادینبرا آغاز شد. هدف پروژه گردآوری نسخه دیجیتال از نسخه‌های گوناگون شاهنامه در سرتاسر دنیاست و دسترسی‌ به این نسخه‌های دیجیتال برای همگان رایگان است.

در حال حاضر، مرکز پروژه شاهنامه وابسته به کالج پمبرک و در شهر کمبریج است و مدیریت آن را چارلز ملویل و فیروزه عبدلاوا ملویل به عهده دارند.

یکی‌ از مهمترین رویدادهای مربوط به پروژه شاهنامه، نمایشگاه شاهنامه با عنوان "حماسه پادشاهان ایرانی‌: هنرِ شاهنامه فردوسی‌" بود که در ساله ۲۰۱۰ و ۲۰۱۱ به سرپرستی باربارا برند در موزه‌ فیتزویلیام کمبریج برگزار شد.

حوزه‌های پژوهشی مورد علاقه چارلز ملویل طیف وسیعی را در بر می‌گیرد. در سال‌های ۱۹۷۴ تا ۱۹۸۴ او درباره زمین لرزه در ایران و بریتانیا تحقیق می‌‌کرد. اما در طول سال‌های فعالیت حرفه ‌اش بیش از همه درباره تاریخ و فرهنگ ایران از دوره ایلخانی تا صفوی و شاهنامه تحقیق کرده است. لیست بلند و بالایی‌ از مقالات و کتاب‌هایش در ابتدای این کتاب جدید چاپ شده است.

طیف مقالاتی که برای مجموعه "فردوسی‌، مغولان و تاریخ ایران" نوشته شده هم به این تناسب وسیع است و بازه تاریخی‌‌ای از ایران باستان، قرون اولیه پس از اسلام، ایلخانان و پس از ایلخانان تا دوره قاجار را در بر می‌‌گیرد. در ابتدای کتاب هم مقاله کوتاهی‌ درباره زندگی‌ چارلز ملویل و فعالیت‌های او در پمبرک آماده است.

نقل از بی بی سی فارسی
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد