خوان سیوم- جنگ رستم با اژدها

.

.

.


Rustam/dragon 
Object Name Firdawsi. Shahnamah 
Shiraz 
Safavids 
Miniature paintings -- Iran -- 16th century
MS title and folio number Museum of Fine Arts (Springfield, Mass.). Manuscript. 35 Inv. 59

.

برداشت از اینجا

نظرات 8 + ارسال نظر
نیره چهارشنبه 15 آذر‌ماه سال 1391 ساعت 09:21 ق.ظ http://bahareman.blogsky.com/

تصویر بسیار زیبایی است. شما می دونید چرا این قدر در نگاره ها رستم را زشت ترسیم می کنند؟ ضمن این که رستم خیلی جوان بود، پدرش می گفت هنوز دهانت بوی شیر می ده ولی باید بری... ولی این جا....!
خیلی گیر دادم؟!

می خواستی شبیه کی باشه؟ شبیه براد پیت خوبه؟ یا مجریان شبکه من و تو ؟
زیبایی یک چیز نسبی است که هر زمان به یک شکل هست . این از نگاره های دوره صفویه و باید به زیبایی مردان از نگاه اون دوره نگاه کرد.
مثلا امروز زنان ایران خودشان را مدل زنان غربی با موهای طلایی و آرایش به سبک مدهای غربی درست می کنند و زنان زیبا روی دوره قاجار سیبیلو هستند همین صد سال پیش...

از دوستی گرامی خواهش کردم بیاید و در پاسخت برایمان بنویسد.
دوست هنرمندم فرزانه مینیاتوریست.

نیره چهارشنبه 15 آذر‌ماه سال 1391 ساعت 12:28 ب.ظ http://bahareman.blogsky.com/

منتظر می مانم. چه خوب که دوستی از مینیاتور و ظرایف آن بگوید. خیلی عالیه.

فرزانه چهارشنبه 15 آذر‌ماه سال 1391 ساعت 08:46 ب.ظ

سلام دوست عزیز
پروانه جان خیلی به من لطف دارن من در جایگاه ابراز نظر نیستن :)
اما همونطور که پروانه جان گفتند نقاشی هر دوره متاثر از حاکمیت زمان بوده در بسیاری از نگاره ها پادشاهان ایران و اطرافیان را با ظاهر مغول می بینیم که متاثر از جو حاکم می باشد.
و در این نگاره یا کلا نگاره هایی که رستم را به تصویر کشیده به نظر می رسد که نقاش نیازی برای به تصویر کشیدن صورت رستم بعنوان مردی خوش چهره ندارد موضوع نگاره تمرکز در شجاعت رستم و داستان دارد و اصولا چهره رستم با ریش دو شاخ شناخته می شود و من به شخصه فکر می کنم تعریف زیبایی و زشتی زمان حال با دوره های مختلف هنری فرق می کند
چنانچه چاق بودن زنان و مردان در دوره رضا عباسی حسن محسوب می شده و به نگارگر توصیه می کردند که ایشان را چاق به تصویر بکشد و حتی به تصویر کشیدن در یک سن خاص که نشان پختگی و بلوغ داشته، شاید رستم نیز بدین دلیل در این نگاره ها مسن به نظر می رسد تا در بیننده کامل بودن وی القا گردد.

من را به خاطر پر حرفی ببخشید
باسپاس
فرزانه

سلام
فرزانه جان خیلی خوشحالم که اینجا می بینمت .

نیره پنج‌شنبه 16 آذر‌ماه سال 1391 ساعت 10:45 ق.ظ http://bahareman.blogsky.com/

درود بر دوستان
از پروانه عزیز و فرزانه گرامی سپاس گزارم. به هر حال انگشت گذاشتن روی نازیبا بودن رستم در نگاره ها که شوخی من بود بهارنه ای شد تا بحثی آغاز شود. گمان می کنم فضایی به این مباحث اختصاص داده شود، بد نیست. فرزانه جان گزیده و کوتاه گفته اید، چرا عذرخواهی. من هنوز منتظرم که بیشتر بخوانم. گوشه های زیادی در این گفت و گوها وجود دارد که باز کردن آن ها می تواند راهگشا باشد.
سپاس

دوست خوبم نیره گرامی
این پرسشی بسیار معمول در نگاره های قدیمی است به دنبال همین پرسش فرزانه در برابرم قرار گرفت تا پاسخش را بیابم. این از نخستین گفتگوی من با فرزانه گرامی بود.

می بینی برای انجمن و همایش کارشناسی نازنین برای نگاره ها تور زده ام

نیره پنج‌شنبه 16 آذر‌ماه سال 1391 ساعت 12:45 ب.ظ http://bahareman.blogsky.com/

من حاضرم توربافی کنم و تورها رو بدم به شما... به پیش که تنها نیستید.

به پیش تور زدن خوبان!

فرزانه پنج‌شنبه 16 آذر‌ماه سال 1391 ساعت 07:19 ب.ظ

سلام دوستان پر مهر و مهربان

از اینکه این من کوچک را در جمعتان پذیرفتید ممنونم امیدوارم لایق این همه لطف باشم

سلام

وجودت روشنی بخش اینجاست و موجب افتخار .

مهدی فر زه شنبه 18 آذر‌ماه سال 1391 ساعت 07:21 ب.ظ http://jametajali.blogfa.com/

سلام .

سلام و درود فراوان بر شما و خانواده گرامی

خانوم معلم سه‌شنبه 12 خرداد‌ماه سال 1394 ساعت 05:52 ب.ظ http://golestan100.blogfa.com/

جالب بود... سپاس

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد