قاضی نورالله شوشتری و فردوسی

"سحبان العجم استاد ابوالقاسم فردوسی نورالله مشهده"


شعر


یگانه فارس میدان فرس فردوسی    /    که در محاربه غریده همچو شیر عرین

برآن زمین که قدم مانده شخص فطرت او   /   سخنوران ازل تا ابد نهاده جبین


و چون فردوسی به سن بیست رسید به تحصیل علوم مشغول شد و در انواع دانش و کمال از اقران و امثال بسرآمد و کتاب شاهنامه بر پادشاهی او در اقلیم فضل و کمال دلیلی واضح است و برهانی لایح"


(قاضی نورالله شوشتری مقتول در 1019 ه.ق. مجالس المومنین)

 از نشریه جشنواره توس - 1354 به کوشش ضیاالدین سجادی

نظرات 1 + ارسال نظر
پروانه شنبه 26 فروردین‌ماه سال 1391 ساعت 08:51 ق.ظ

شنیده بودم از 16 سالگی تا سی سالگی فردوسی سخت کتاب می خوانده.
اینها که اینجا می نویسید کوتاه نوشت است؟ یعنی در باره تحصیل علوم فردوسی بیشتر ننوشته؟

این قاضی مقتول کی بود؟

این هایی که در اینجا می نویسم همین مقدار است. من چیزی از آن را نم زنم. مگر غلط های چاپی را درست کنم که قبل از آمدن کامپیوتر به صنعت چاپ خیلی زیاد بود.

این قاضی نورالله در تاریخ به شهید ثالث مشهوره.
از شوشتر به مشهد رفته ولی از دست حرف و حدیث ها و فتنه ها به هندوستان مهاجرت کرد.
در زمان گورکانیان هند که مسلمان شده بودند، به هندوستان رفت. شیعه بود و دربار و علمای دربار همه سنی. بد او را مدام پیش شاه می گفتند. ینی ملاهای سنی. اکبرشاه که تسلیم نشد. اکبرشاه را به شکل بسیار دوست داشتنی می توانید در فیلم جودا اکبر ببینید. خودش هیتریک روشن و ملکه آیشوارایارای. دو تا از حوریان بهشتی ساکن زمین. با موسیقی بی نظیر آ آر رحمان، -شد نقد فیلم- بگذریم

ولی بعداز مردن اکبرشاه جانشینش که گویا جهانگیرشاه بوده به علمای تسنن دستور میده که اگر شیعه است و منحرف حدش بزنند. اونام نامردی نمیکنن و آن چنان خبیثانه شلاقش می زنند که زیر شلاق میمیره.

اطرافیان اکبرشاه و بعدش جانشینانش و کلن مسلمانان دقیقن تا یک تاریخی به شیعه نگاهی همچون نگاه شیعه امروزی به بهاییت داشتند و شیعه ها مستوجب حد زدن بودند و آن را یک حرکت انحرافی میدانستند و می گفتند که نباید هیچ فرقه و انشعابی در اسلام به وجود بیاید. و شاید پربیراه هم نمی گفتند و اگر این چنین بود شاید حال روز مسلمانان امروز خیلی بهتر بود.

البته اکبرشاه دمکرات تر بود و کلن مملکت را ملحد می خواست و می گفت همه دین ها آزادند ولی در محافل خودی. و کسی نباید به دین خودش فخر کند و برایش تبلیغ کند. کما اینکه همسر خودش بت پرست بود.
این عقیقده اکبرشاه امروز هم در هندوستان هست و صدها فرقه و دین و آیین و مختلف در کنار هم به خوشی و آرامش زندگی میکنند و دمکرات ترین کشور جهان را تشکیل داده اند..

خسته شدم.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد