ظهیر فاریابی و فردوسی

ای تازه و محکم از تو بنیاد سخن / هرگز نکند چون تو کسی یاد سخن

فردوس مقام بادت ای فردوسی / انصاف که نیک داده ای داد سخن


(منسوب به ظهیر فاریابی - وفات 598 ه.ق. نقل از مجمل فصیحی خوافی)

 از نشریه جشنواره توس - 1354 به کوشش ضیاالدین سجادی

نظرات 1 + ارسال نظر
پروانه شنبه 9 اردیبهشت‌ماه سال 1391 ساعت 01:58 ب.ظ

دستتون درد نکنه که این قدر زحمت می کشید و این مجموعه همایش هزاره را اینجا می آورید
کمی که وضع اینترنتم رو به را ه شود در گوگل می گردم و زندگینامه تک تک این بزرگان را به این یادداشتها اضافه می کنیم یا به صورت پیام و یا پیوند در متن یا در ادامه...
بسیار سپاسگزارم که چراغ اینجا را هر روز پر نورتر می کنید

این کار را اگر بکنید چیز خوبی می شود. به نظر من در ادامه ی مطلب باشد خیلی بهتر از کامنت می شود. چند خط هم باشد کافیست.
من روزانه فقط چیزی حدود چند دقیقه برای این کار صرف می کنم. البته کار عملی آن این قدر است. ولی مدت زیادی خودم به این آدم ها فکر می کنم. گاه به سراغشان هم می روم. از جمله همین ظهیر.
ظهیر یک شعری دارد در مدح قزل ارسلان که تازه دیشب فهمیدم شاعر این شهر ظهیر بوده.

نه کرسی فلک اندیشه نهد زیر پای
تا بوسه بر رکاب قزل ارسلان زند

بعدش سعدی زده توی ذوقش که مرد حسابی این چه شعریه که گفتی:
چه حاجت که نه کرسی آسمان
نهی زیر پای قزل ارسلان
مگو پای عزت بر افلاک نه
بگو روی اخلاص بر خاک نه

حالا بگذریم که این بنده خدا هم نه کرسی را که زیر پای قزل ارسلان نگذاشته بود. شایدم مرجع من خیلی معتبر نبوده و شعر سعدی چیز دیگریه.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد