فردوسی از دیدگاه نظامی عروضی


استاد ابوالقاسم فردوسی از دهاقین طوس بود، از دیهی که آن را باژ خوانند و از ناحیت طبران است … فردوسی در آن دیه شوکتی تمام داشت … و شاهنامه به نظم همی کرد … بیست و پنج سال در آن کتاب مشغول شد که ان کتاب تمام کرد، الحق هیچ باقی نگذاشت و سخن را به آسمان علّییّن  برد و عذوبت به ماء معین رسانید، و کدامین طبع را قدرت آن باشد که سخن را بدین درجه رساند که او رسانیده است …؟!

نظامی عروضی

(چهارمقاله، تالیف حدود 550 ه ق، ص 75)

نظرات 1 + ارسال نظر
پروانه سه‌شنبه 18 مهر‌ماه سال 1391 ساعت 02:47 ب.ظ

در تعجبم نظامی عروضی چرا در چهار مقاله نوشته فردوسی برای تهیه جهیز دخترش شاهنامه را نوشته !

نخستین بار هم نظامی عروضی در چهار مقاله گفته است که فردوسی متولد روستای باژ بود ولی امروز این نظر خیلی مورد تایید نیست.

من یعنی محسن
از نظر خودم عرض کنم که چیزی شبیه این را من در اولین پست ......... و فردوسی گذاشتم.و آنجا هم همین را نبشم.
این در چهار مقاله آمده است. مگر این که چهار مقاله را اصلن درست ندانیم. این از من. و باقی پاسخ از خانم فرانک.
---------------------------------------------------------------------
راستش تا این لحظه که دارم این نوشته را می نویسم موقعیت مکانی آدم ها برایم جالب توجه نبود که بخواهم به اهل باژ بودن فردوسی توجه کنم یا نه. مکان و فرهنگ حاکم بر ان مکان و جامعه ی زیستی بر نوع اثر و بینش اثر خلق شده اهمیت دارد اما نه آن قدر که اگر نام چند منطقه ی هم فرهنگ با هم خلط شود برایش فریاد بردارم (یک نظر کاملا شخصی است و به آرای دوستانی که این نکات اهمیت می دهند احترام می گذارم.) برای همین در یادداشت مذکور اهمیت را نه در مطالب مربوط به فرد گذاشته ام بلکه اهمیت در کار فردوسی و آفرینش گری او بوده که نظامی عروضی به آن اشاره کرده است.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد