سوم دی زادروز فردوسی

..
فردوسی یک نظریه پرداز بود

امروز قرار است در همایش فرهنگسرای فردوسی در مشهد -اگرچه نه در خور بزرگی فردوسی-دکتر نعمت ا... فاضلی، استاد دانشگاه علامه طباطبایی با موضوع «فردوسی، گذشته، حال و آینده» سخنرانی کند و دکتر محمدحسین پاپلی یزدی از «فردوسی حکیم نظریه پرداز» سخن بگوید که اتفاقاً این موضوع یعنی نظریه پردازی در شاهنامه محور گفت وگوی ما با دکتر پاپلی یزدی در ویژه نامه فردوسی بود که ۲۵ اردیبهشت سال جاری منتشر شد. در آن گفت وگو دکتر پاپلی معتقد بود: «در مطالعه شاهنامه به این نکته رسیدم که فردوسی یک نظریه پرداز است. او یک راوی ساده نیست بلکه اخباری که به او رسیده را با نظریه پردازی همراه کرده است که متأسفانه به این وجه فردوسی توجه نشده است. ما امروز کرسی های نظریه پردازی راه انداخته ایم که به خصوص در حوزه علوم انسانی تقریباً ارجاعات به نظریه های غربی است در حالی که با مطالعه شاهنامه متوجه شدم نظریه های شهری و روستایی و جغرافیایی در آن وجود دارد که یا قبل از فردوسی بوده که از قدمت و سابقه این مسائل حکایت می کند و یا خود فردوسی گفته که ذهن نظریه پرداز او را نشان می دهد.» و دکتر پاپلی به نمونه هایی اشاره کرد و گفت: «بحث بیمه بازنشستگی و یا پرداخت مخارج و هزینه رزمندگان، مجروحان و حتی خانواده درگذشتگان از جمله مباحثی است که در شاهنامه آمده است و جالب این که این اتفاقات تا ۱۰۰ سال پیش حتی در اروپا مطرح نبود و اگر کسی در جنگ ها غنائمی به دست می آورد موفق می شد و گر نه هیچ سودی نمی برد. نکته دیگر بحث خشکسالی و بیمه خشکسالی است که در شاهنامه وجود دارد و شاهان تأکید کرده اند که به خسارت دیدگان خشکسالی از خزانه مبالغی پرداخت شود و حتی مالیات آن ها حذف شود و یا برای چند سال از دادن مالیات معاف شوند. در حدود ۱۲-۱۰ بیت از شاهنامه وظایف ۵ وزارتخانه و سازمان اجتماعی را که امروز ما داریم مشخص کرده است مثل سازمان بازنشستگی، تأمین اجتماعی و بهزیستی.» دکتر پاپلی معتقد است: «تاکنون ۱۲۰ نظریه از شاهنامه استخراج کرده ام که فکر می کنم به ۳۰۰ نظریه برسد. نظریه هایی که حدود ۷۰ مورد آن را الان به غربی ها نسبت می دهند.»

نظرات 3 + ارسال نظر
فرانک دوشنبه 4 دی‌ماه سال 1391 ساعت 11:23 ق.ظ

درود
اول دست مریزاد دکتر پاپلی یزدی
دوم در گذشته ی دور حکما تئوریسین و نظریه پرداز هم بودند و اصلا یک بخش از ویژگی حکیم بودن همین بود حکیم عمر خیام، حکیم بوعلی سینا، حکیم فردوسی ...
سوم این نظریه پردازی را در شاهنامه می بینیم مثلا خودم نظریه ی حقیقت واحد کانت را در شاهنامه پیدا کردم و لی خب نه وقت گذاشتم و نه انرژی که بخواهم به این موضوع بپردازم برای همین دوباره به شاهنامه پژوهان به ویژه دکتر پاپلی یزدی دست مریزاد می گویم
چهارم: در زبان مازندرانی به پروانه می گویند پاپلی حالا به یزدی چه می شود نمی دانم ولی برایم جالب است که بدانم.

نیره سه‌شنبه 5 دی‌ماه سال 1391 ساعت 09:09 ق.ظ http://bahareman.blogsky.com/

در آیین بزرگداشت روز فردوسی که چند سال پیش در دانشگاه فردوسی برگزار شد و من در آن شر کت کردم و همان زمان گزارش کوتاهی از آن در فقط یک بهار منتشر کردم، دکتر پاپلی یزدی چنان با شور و هیجان از این موضوع سخن می گفت که مثال زدنی بود. به هر روی دکتر پاپلی یزدی از جغرافی دانان به نام است ولی عشق به شاهنامه و فردوسی در او ستودنی است. بسیار مطالعه می کند و جالب است که در میان ادیبان و شاهنامه پژوهان در چنان مراسمی یک فرد جغرافی دان با چنین مقاله ای شرکت و به ایراد سخن بپردازد.

شاهنامه پژوهی که خاص ادیبان نیست ادبیات گوشه ای از نگاه به شاهنامه است پس ایشان بی گمان یک شاهنمه پژوه هستند.

نیره چهارشنبه 6 دی‌ماه سال 1391 ساعت 11:25 ق.ظ http://bahareman.blogsky.com/

فکر نمی کنم من هم گفته باشم شاهنامه پژوهی مختص ادیبان است فقط از اهتمام، علاقه و اشتیاق دکتر پاپلی یاد کردم در جمه ادیبان و شاهنامه پژوهان.

برداشت من حتما اشتباه بود! پوزش می خواهم

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد