-
شاهنامه خوانی علی کیکاوسی
دوشنبه 6 شهریورماه سال 1391 15:40
علی و استادش آقای ناصری پور نقالی و شاهنامه خوانی علی کیکاوسی (نُه ساله) از آغاجاری از اینجا بشنوید زندگی نامه علی از زبان یکی از بستگانش : علی متولد ۱۶ مرداد ۸۲ است .از کلاس اول ابتدایی به خاطردوستی خانوادگی که با استاد گرامی جناب ناصری پورداشتیم باانجمن شاهنامه خوانی آشناشد ولی ازهمان کودکی همیشه مادرش رادرحال تدریس...
-
نقالی مرشد ولی الله ترابی
شنبه 4 شهریورماه سال 1391 09:51
علاقه مندان به نقالی: شرکت انتشارات علمی و فرهنگی منتشر کرده است: نقالی مرشد ولی الله ترابی کارگردان: حسن سلیمانی میگونی داستان های نقالی شده: 1. رستم و سهراب 2. بیژن و منیژه 3. هفت خوان رستم 4. حرکت اسفندیار به سوی زابل 5. داستان برزو با رستم.
-
تن پوش های اساطیری
جمعه 3 شهریورماه سال 1391 15:57
مشهد - خبرگزاری مهر: محمدرضا خاوری و زینب صوابی ، زوج گرافیست جوان مشهدی با طراحی نقش های شاهنامه بر روی تیشرت می خواهند پوشاکی با نقش و طرح ایرانی تولید و در سراسر کشور، فروشگاههای زنجیرهای برای فروش محصولات ایرانی راهاندازی کنند. عکس های بیشتر را در مهرنیوز ببینید. با آرزوی موفقیت برای این دو هم وطن.
-
عبدالوهاب عزام و فردوسی
دوشنبه 30 مردادماه سال 1391 20:17
عبدالوهاب عزام ادیب شاهنامه شناس مصری 1881-1959 بعضی از دانشمندان شاهنامه را از حیث اهمیت به ایلیاد، و حکیم فردوسی را به هومر شرق توصیف کرده اند. ولی به عقیده ی من این توصیف و تشبیه با مقام حکیم فردوسی و دیوان او مطابقت نمی کند و درجه اهمیت شاهنامه نزد ملل شرقی به جهاتی بیش از اهمیت ایلیاد در نظر اروپاییان است....
-
میرزا محمد داوری و فردوسی
پنجشنبه 26 مردادماه سال 1391 01:57
درود جهاندار با فر و داد بر او کاین همه داستان کرد یاد هنرمند دانای بسیاردان حکیم جهاندیده ی کاردان سخن سنج فردوسی استاد طوس که چرخ برین خاک او داد بوس برآرنده ی نام ایران به ماه فروزنده ی فر شاهان به گاه گزارنده ی آسمانی سخن نو آرنده ی روزگار کهن که او فرشاهان فروزنده کرد به نام این همه مردگان زنده کرد سخن را یکی...
-
خسروانی درختان شاهنامه
دوشنبه 23 مردادماه سال 1391 12:38
برداشت از تارنگار فرهنگ پویان پشوتنی : در جهان شاهنامه و اندیشهی فردوسی، درخت جایگاهی بلند و نمادین دارد و سرشار از راز و رمزهاست. تا بدانجا که نام 570 درخت سرافراز را در شاهنامه میتوان یافت. درخت در شاهنامه نماد پایداری و ایستادگی و سربلندی است. افزون بر آنکه رمز بالندگی و پیشرفت نیز هست. در فرهنگ ایرانی، درخت...
-
محمد علی فروغی و فردوسی
یکشنبه 22 مردادماه سال 1391 23:21
شاهنامه ی فردوسی هم از حیث کمیت و هم از جهت کیفیت بزرگترین اثر ادبیات و نظم پارسی است. بلکه می توان گفت یکی از شاهکارهای ادبی جهان است. نخستین منت بزرگی که فردوسی بر ما دارد احیا و ابقا تاریخ ملی ما است. یک منت دیگر فردوسی بر ما احیا و ابقا زبان پارسی است. کلامش مثل آهن محکم است و مانند آب روان. و همچون روی زیبا که به...
-
سه هزاره ها و باکره زایی
چهارشنبه 18 مردادماه سال 1391 11:17
12.00 Normal 0 false false false EN-US X-NONE FA MicrosoftInternetExplorer4 سه هزاره ها و باکره زایی در اسطوره ی آفرینش زرتشتی نکته ی دیگری نیز قابل اهمیت است: از همین آغاز، جهان به چهار سه هزاره تقسیم شده است. دوره ی اول دورهی آفرینش مُثُلی (معنوی) است؛ سه هزاره ی دوم، آفرینش مادی موجودات اهورایی است؛ و سه هزاره ی...
-
نام شاهان اشکانی و پهلوانان کاوس و کیخسرو
چهارشنبه 18 مردادماه سال 1391 11:17
دوران پادشاهی کیانیان با نام های بسیاری از پهلوانان روبه رو هستیم که از دید نلدکه با نام شاهان و بزرگان و پهلوانان دوران اشکانی شباهت دارند این قسمت از کتاب را در ادامه می خوانیم: حماسه ملی ایران تئودور نلدکه علوی، بزرگ سوار سنگین اسلحه پارتی در نبرد با شیر. موزه بریتانیا . در فهرستهای اشکانی عرب نیز این اسم بیگانه...
-
ادوارد براون و فردوسی
یکشنبه 15 مردادماه سال 1391 20:42
ادوارد بروان شک نیست که شهرت فراوان فردوسی، ب شاعری، ب سبب شاهنامه ی اوست.* نقادان شرقی و غربی، تقریبن به اتفاق، این منظومه ی بزرگ را دارای ارزش ادبی بسیار می دانند، باید دید که علت مقبولیت تمام و بی نظیر شاهنامه در ایران و سایر ممالکی که زبان پارسی در آن ها رواج دارد، چیست؟ البته در ایران نیرومندترین عاملی که همواره...
-
اهریمن پرستی و قربانی انسانی
یکشنبه 15 مردادماه سال 1391 18:34
بخش سوم: نامه ی ایران باستان، سال هشتم، شماره اول و دوم،1387: 39 ـ 21 اهریمن پرستی زروانی و نمونه های بازمانده از آن آرش اکبری مفاخر دانشگاه فردوسی مشهد اهریمن پرستی و قربانی انسانی وجود قربانیهای خونین و وحشتناک انسانی بیتاثیر از کیشهای اهریمن پرستی و ترس از نیروهای ویرانگر طبیعت نیست. این رفتارها بیانگر چاره...
-
اهریمن پرستی
پنجشنبه 12 مردادماه سال 1391 11:46
بخش دوم: نامه ی ایران باستان، سال هشتم، شماره اول و دوم، 1387: 39 ـ 21 اهریمن پرستی زروانی و نمونه های بازمانده از آن آرش اکبری مفاخر دانشگاه فردوسی مشهد اهریمن پرستی در نگاه انسان نخستین، طبیعت به دو دسته تقسیم می شده است: به هم ریزنده ی زندگی و دهنده ی نعمت و آسایش. او برای هر یک از عناصر طبیعت خدایی قائل بوده است....
-
اهریمن پرستی زروانی و نمونه های بازمانده از آن- (1)
پنجشنبه 12 مردادماه سال 1391 11:45
این نوشتار به 5بخش تقسیم شده است با عناوین: 1. دو بن گرایی هرمزد و اهریمن 2. اهریمن پرستی 3. اهریمن پرستی و قربانی انسانی 4. اهریمن پرستی و سرنوشت اهریمن 5. نشانه های اهریمن پرستی در شاهنامه بخش نخست: نامه ی ایران باستان، سال هشتم، شماره اول و دوم، 1387: 39 ـ 21 اهریمن پرستی زروانی و نمونه های بازمانده از آن آرش اکبری...
-
شرف الدین علی یزدی و فردوسی
پنجشنبه 12 مردادماه سال 1391 11:44
زندان اسکندر - یزد ادامه ی مطلب را ببینید خدایا به لطفت که بی انتهاست چو لطف تو باشد چه حاجت به خواست؟ که جاوید فردوسی آسوده باد به جایی که نامش به آن مژده داد روانش به فردوسی اعلی مقیم ممتع به انواع ناز و نعیم چه نظم است کان پر هنر، داشته؟ چه کاخ فصاحت که افراشته؟ ندانم چه گویم من این گفته را؟ ازین سان گهرهای ناسفته...
-
اهریمن شناسی ایرانی
شنبه 7 مردادماه سال 1391 21:24
نام کتاب: اهریمن شناسی ایرانی نویسنده : دکتر آرش اکبری مفاخر انتشارات ترفند اهریمن پژوهی و دیو شناسی یکی از بنیادهای پژوهش در فرهنگ، اساطیر و ادبیات ایران زمین است. گرچه این موضوع در هر برهه ای از زمان و مکان در ادبیات ایران قابل پژوهش است، اما پررنگ ترین و پیچیده ترین بخش آن در ادبیات پهلوی ساسانی و ادبیات حماسی...
-
جلال الدین همایی و فردوسی
شنبه 7 مردادماه سال 1391 21:23
جلوه ی عرش است این درگه کلاه از سر بنه وادی طور است این جا موزه از پایت بکن مرقد استاد طوس است این به خاکش جبهه سای مدفن فردوسی است این بر زمینش بوسه زن با دورد و با تحیت آستان او ببوس پس بگو کای در سخن استاد استادان فن ای ز تو مشکین هوای شعر چون از مشک جیب ای ز تو رنگین بساط نظم چون از گل چمن تیغ اگر باشد سخن نباشی...
-
مجتبا مینوی و فردوسی
پنجشنبه 5 مردادماه سال 1391 05:26
شاهنامه بنایی بلند و یادگاری بزرگ است از عصر پهلوانی ایران، از عصر جمشید و فریدون و کیخسرو و رستم گرفته تا ظهور شاهنشاهی ساسانیان و انقراض آنان. در این کتاب از هر نوع فکر و موضوع، خواه پهلوانی و حماسی، خواه عاشقانه و غزلی، خواه اندرزی و تعلیمی، خواه رمزی و لغزی، خواه داستانی و اساطیری، که بتوان آن را در حوزه مفهوم شعر...
-
عیسا صدیق و فردوسی
دوشنبه 2 مردادماه سال 1391 19:37
فردوسی بهترین نمونه ی یک فرد خوب ایرانی است. فردوسی تمام اوصاف و خصائل یک مرد بزرگ را داراست. شرافت نفس، مناعت طبع، علو همت، رحم و شفقت از مزایای اخلاقی اوست. از مصائب و بدبختی های دوست و دشمن، هر دو، متاثر می شود. فردوسی عزت نفس و عواطف عالی داشته. شیعه بوده و نسبت به معتقدین سایر مذاهب تساهل داشته است. فردوسی فوق...
-
بازتاب اساطیری غار در شاهنامه
چهارشنبه 28 تیرماه سال 1391 12:59
رحمان قربانی – مریم پناهی (دانشجویان دکتری ادبیات فارسی، دانشگاه اصفهان) شاهنامه حکیم فردوسی، آیینه تمام نمای فرهنگ ایران باستان است. بسیاری از باورهای کهن و اساطیری نیاکان ما در ضمن مطالب شاهنامه آمده است. غار یکی از پدیده های طبیعی است که در نظر تمدن های پیشین، مکانی مرموز و اساطیری بود. در شاهنامه نیز چنین است. با...
-
کشتن رستم دیو سپید را- نگاره شاهنامه بایسنقری
چهارشنبه 28 تیرماه سال 1391 12:58
-
حبیب یغمایی و فردوسی
جمعه 23 تیرماه سال 1391 00:02
اگر تمام ثروت ایران را از عصر محمود غزنوی تا کنون دریک کفه ی ترازو و شاهنامه ی فردوسی را در یک کفه ی دیگر قرار دهند، در پیشگاه خردمندان و صاحب دلان جهان این کفه دوم سنگین تر خواهد بود. زیرا به دست آوردن زر و سیم از منابع دریایی و زمینی به حد وفور امکان دارد. ولی پدید آمدن شاعری چون فردوسی با آن همه لطافت طبع و کمال...
-
دولتشاه سمرقندی و فردوسی
پنجشنبه 22 تیرماه سال 1391 15:27
اکابر و افاضل متفق اند که شاعری درین مدت روزگار اسلام مثل فردوسی از کتم عدم پای به معموره ی وجود ننهاده و الحق داد سخنوری و فصاحت داده و شاهد عدل بر صدق این دعوی کتاب شاهنامه است که در این پانصدسال گذشته از شاعران و فصیحان روزگار هیچ آفریده ای را یارای جواب شاهنامه نبوده و در این حالت از شاعران هیچ کس را مسلم نیست و...
-
ببر بیان
سهشنبه 20 تیرماه سال 1391 08:27
در خوان پنجم می خوانیم رستم پس از گذر از تاریکی به روشنایی می رسد و پس از احساس آرامشی که به او دست می دهد نیاز به خواب و استراحت را احساس می کند: همه، بر برش، جامه چون آب بود؛ نیازش به آسایش و خواب بود. برون کرد بَبرِ بیان از برش؛ به خُوی غرقه گشته سر و مغفرش. 1310 بگسترد هر دو برِ آفتاب؛ به خواب و به آسایش آمد شتاب....
-
شیفته شدن سوداوه بر سیاوش- 3- (بیت های 346-452)
پنجشنبه 15 تیرماه سال 1391 12:05
نگاره از: علی اصغر تجویدی داستان را با صدای محسن م.ب از اینجا بشنوید 346 چنین گفت سوداوه:«کاین نیست راست؛ که او از بتان جز تنِ من نخواست. بگفتم همه هر چه شاهِ جهان بدو داد خواست، آشکار و نِهان، ز فرزند و از تاج و از خواسته ، ز دینار و از گنج آراسته. بگفتم که:«چندین بر این سر نهم؛ همه نیکویها به دختر دهم؛» 350...
-
ارتش و شاهنامه - دکتر کزازی
پنجشنبه 15 تیرماه سال 1391 11:59
مصاحبه با جناب آقای دکتر کزازی * سئوال :با سپاس از اینکه دعوت ما را جهت انجام مصاحبه پذیرفتید،به عنوان اولین سئوال به جایگاه ارتش در ادبیات فارسی بپردازید . پاسخ دکتر کزازی :بسم ا... الرحمن الرحیم. هر کس که با پیشینه ایران زمین و تاریخ و فرهنگ ایران آشنایی دارد می داند که ارتشیان یا جنگ آوران ایرانی در تاریخ ایران...
-
بریدن گوش دشتبان در خوان پنجم رستم
چهارشنبه 14 تیرماه سال 1391 10:20
در خوان پنجم ، رستم از راه تاریک و بسیار دشواری به سبزه زاری بسیار دلنواز و آرامش بخش می رسد . نیازی شدید به خواب و آرامش احساس می کند . رخش را در کشتزار رها کرده و ببر بیان را از تنش بیرون آورده و عرق سر و تن را خشک می کند. و قتی خود و ببر بیان خشک می شود آنها را می پوشد و جایی با گیاهان برای خودش درست کرده به خواب...
-
داستان سیاوش - منصور رستگار فسایی
چهارشنبه 14 تیرماه سال 1391 10:19
بر داشت از وبگاه دکتر منصور رستگار فسایی « عبور» اثر محمد سالاریان برداشت از اینجا دکتر منصور رستگار فسایی (بخشی از کتاب 8 جلدی قصه های شاهنامه:شاهنامه به نثر) داستان سیاوش دانایی برای من چنین تعریف کرد که روزی طوس، سپهسالار ایران، با گیو و گودرز و چند تن از سواران ایرانی، از درگاه شاه به دشت «دغوی» که به مرز توران...
-
خوان اول - تن آسانی و خوردن آیین اوست
چهارشنبه 7 تیرماه سال 1391 13:01
باز نوشت از گفتارهای دکتر فریدون جنیدی در رادیو فرهنگ: نخستینِ هفت خوان گرسنگی است.انسان باید تلاش کند گرسنه نباشد. در فرهنگ ایرانی خوردن خیلی خوب بوده و هنوز به آیین است . ایرانیان هنوز اصرار دارند در آیینِ درگذشتها و آیین مذهبی بدهند مردم بخورند این همه هفتم بگیر و چله بگیر و سال بگیر و مرتب سال به سال فرزندان...
-
سجاد آیدانلو و فردوسی
سهشنبه 6 تیرماه سال 1391 12:00
این مطلب از این جا آورده شده است. *** این بیت از فردوسی نیست! سجاد آیدنلو سالهاست که در برخی پژوهش ها و مصاحبه های شاهنامه شناسی، بیتی معروف دستاویز داوری و نتیجه گیری درباره ی موضوع «زن در شاهنامه» قرار گرفته است و می گیرد: زن و اژدها هر دو در خاک بِه جهان پاک ازین (زین) هر دو ناپاک بِه برای نمونه یکی از شاهنامه...
-
پنجره آرزو
شنبه 3 تیرماه سال 1391 15:36
پنجره آرزو گرچه دیوارها بلند بود اما پنجره ها باز بود .. زندگی از عشق یا لااقل خیال عشق لبریز بود . می توانستی در خیال به گیسوی بلند رودابه بیاویزی و از دیوار آرزو بالا بروی . می توانستی زال باشی و بیش از یک عمر وقت داشته باشی برای رسیدن . نوجوانی من هم مثل هم نسلانم در دوره ای حسرت برانگیز گذشت . در دوره ای که عشق...