-
خان چهارم - رستم ،سیمای انسان جهان گرا و دادخواه امروزی
جمعه 2 تیرماه سال 1391 11:21
بهمن حمیدی تاملی بر خان چهارم برداشت از: مجله چیستا جستار این گونه آغاز می گردد: همه داستان یاد باید گرفت که خیره نماید شگفت از شگفت کوتاه گزیده هایی از متن: ... سیمایی که رستم فردوسی در این خان از خود به نمایش می گذارد، سیمایی است که به انسان جهان گرا و دادخواه امروزی بسیار نزدیک است.. ما هرگز نشنیده ایم رستم...
-
خوان چهارم و راز تنبور
چهارشنبه 31 خردادماه سال 1391 14:58
ا " در خوان چهارم، رستم به مرغزاری میرسد و درخت بیدی میبیند که از آن تنبوری آویزان است و سفرهای از غذاهای رنگین در زیر آن گسترده شده است. رستم بعد از خوردن غذاها، تنبور را از درخت بید پایین میآورد و شروع به تنبورزدن میکند. در همان هنگام جوانی زیبا و میگسار بر رستم وارد میشود که رستم خدا را به خاطر این نعمت...
-
شیفتن سوداوه بر سیاوش-2-(240-345)
سهشنبه 30 خردادماه سال 1391 10:39
اثر علی اصغر تجویدی داستان را از اینجا بشنوید(محسن م.ب) 240 همه دختران را بر خویش خواند بیاراست و بر تخت زرین نشاند چنین گفت با هرزبد ماهروی «کز ایدر برو با سیاوش بگوی که : " باید که رنجه کنی پای خویش نمایی مرا سرو بالای خویش خرامان بیامد سیاوش برش بدید و آن نشست و سرو افسرش به پیشش بتان نو آیین به پای تو گفتی...
-
داستان سیاوش و عشق سوداوه
سهشنبه 30 خردادماه سال 1391 10:38
دانلود داستان سیاوش و سودابه داستان را از اینجا دریافت و یا گوش کنید بازنویسی: دکتر زهرا خانلری با صدای: مائده برداشت از گاه شنود قاصدگ
-
گروه موسیقی «هفت خان»
دوشنبه 29 خردادماه سال 1391 09:49
گروه هفت خان فعالیت هنری خود را در بهار 1388 در زمینه ی موسیقی ایرانی به سرپرستی "ذبیح الله وحید" آغاز نمود . هدف این گروه اجرای موسیقی بر اساس داستان های شاهنامه و دیگر متون ادبیات فخیم ایران زمین ، همراه با نقالی و هنرهای نمایشی در قالب دستگاه های موسیقی ایرانی می باشد . مختصری ازاهداف گروه هفت خان:...
-
امیر علی شیر نوایی و فردوسی
جمعه 26 خردادماه سال 1391 14:25
فردوسی، نام او ابوالقاسم حسن بن علی طوسی است و سلطان شعراست و شاهنامه شاهدسلطنت اوست. (امیر علی شیر نوایی - مجالس النفائس) از نشریه جشنواره توس - 1354 به کوشش ضیاالدین سجادی پ.ن. این تعیین جای سلطنت را خیلی پسندیدم. تا به حال نشنیده بودم. ای کاش سی و پنج سال پیش از این آن را خوانده بودم. شاید هم خوانده ام و گذشته ام....
-
ارنست رنان و فردوسی
پنجشنبه 25 خردادماه سال 1391 05:57
فردوسی مظهر اصالت نژاد ایرانی است. به افتخار و معنویت ایمان دارد. بشر دوست است و انسانی فکر می کند. خوبی را صمیمانه دوست دارد و پیشرفت مدنیت را ماموریت و هدف واقعی بشر می داند. این قهرمان برای ما بیگانه نیست. از خود ماست. فردوسی، حافظ، خیام، سه نماینده ی برجسته ی این اعجاز شگفت انگیزی هستند که ادبیات ایران نام دارد. و...
-
هرمان آته و فردوسی
دوشنبه 22 خردادماه سال 1391 20:06
"مهارت استاد در حکایتهای لیریک شاهنامه مانند مرتبه ی موثر مرگ پسرش و سرود مازندران و نظایر آن جلوه می کند. این هنر در اشعار دیگر متفرقه که به او نسبت داده شده و بعض آن ها مسلمن از او نیست، کم تر است. ولی در باب حماسه و داستان باید گفت وی نه تنها خلاقیت داشته، بلکه یکی از بزرگترین نمایندگان هنر داستان نویسی و یا...
-
یوگنی برتلس و فردوسی
یکشنبه 21 خردادماه سال 1391 19:09
"بدیهی است مادام که در جهان مفهوم ایرانی وجود خواهد داشت نام پر افتخار شاعر بزرگ هم که تمام عشق سوزان قلب خود را به وطن خویش وقف کرده بود جاوید خواهد ماند. فردوسی شاهنامه را با خون دل نوشت و به این قیمت خریدار محبت و احترام ملت ایران نسبت به خود شد. و یکی از بهترین درر های نایاب را به گنجینه ی ادبیات جهانی افزود...
-
مقدمه شاهنامه ابو منصوری
چهارشنبه 17 خردادماه سال 1391 08:33
شورای گسترش زبان و ادب فارسی مقدمه شاهنامه ابو منصوری معرفی کتاب “ مقدمه شاهنامه ابومنصوری” یکی از قدیمترین نمونههای نثر پارسی است. در سال 346 هجری قمری بفرمان ابومنصور عبدالرزاق ـ که از طرف سامانیان سپهسالار کل خراسان بوده است ـ بقلم ابومنصور العمری نوشته شده است. شاهنامه منثور مزبور که علیالظاهر مایه شاهنامه منظوم...
-
شیفتن سوداوه بر سیاوش (1)- 131-239
سهشنبه 9 خردادماه سال 1391 15:59
داستان را با صدای محسن مهدی بهشت از اینجا بشنوید 131 چو سوداوه رویِ سیاوش بدید، پر اندیشه گشت و دلش بردمید. چنان شد که گفتی تراز نخ است وگر پیش آتش نهاده یخ است . کسی را فرستاد نزدیک اوی، که:« پنهان سیاوش رد را بگوی، که:"اندر شبستانِ شاهِ جهان، نباشد شگفت ار شوی ناگهان."» 135 بدو گفت مرد شبستان نیَم؛ مجویم...
-
زادن سیاوش
شنبه 6 خردادماه سال 1391 09:53
داستان را با صدای محسن مهدی بهشت از اینجا بشنوید زادن سیاوش 61 بسی بر نیامد بر این روزگار ، که رنگ اندر آمد به خرٌم بهار. جدا گشت از او کودکی چون پری، به چهره، به سانِ بتِ آزری. بگفتند با شاه کاوس کی، که:«برخوردی از ماهِ فرخنده پی. یکی کودکی فرٌخ آمد پدید؛ کنون، تخت بر اَبر باید کشید.» 65 جهان گشت، از آن خُرد،...
-
شهریار و فردوسی
جمعه 5 خردادماه سال 1391 14:34
در قعر هزارساله ی غار قرون از کشور یادهای یک قوم اصیل کان جا قرق غرور قومیت اوست یک منظره ی شکوهمندی خفته است یک دورنمای دل فروز تاریخ «ایران» قدیم ! *** گسترده سواد سرزمینی به شکوه با حلقه ی کوه های رویین پیکر با کنگره های مه بر افق های عمیق با سایه ی توده های ابهام اندوه پیچیده و لولیده به هم جنگل ها با روشن آبگینه...
-
بزرگداشت فردوسی
دوشنبه 1 خردادماه سال 1391 20:57
به مناسبت بزرگداشت فردوسی و روز فردوسی، بیست و پنجم اردیبهشت ماه، نشریه خراسان، ویژه نامه ای چاپ کرده که در بالا می بینید. در این ویژه نامه می خوانیم: گفت و گو با: دکتر دادبه، یاحقی، کزازی، آیدانلو، جنیدی، هرمیداس باوند، ........ و نوشته هایی از: عزیز یوسفی، شاه منصور خواجه اف، ......... با مقالاتی چون: من ایرجم پسر...
-
"تخت رستم" در ولایت سمنگان افغانستان
دوشنبه 1 خردادماه سال 1391 10:46
در وبلاگ شاهنامه خوانان آغاجاری مطلبی در باره "تخت رستم" در افغانستان خواندم که قسمتی از آن را اینجا می آورم: معروفترین داستانی که در این مورد وجود دارد، این است که وقتی "رستم" با "تهمینه" دختر شاه سمنگان ازدواج کرد، برای هر یک از آنها تختی ساختند اما رستم شبی برای خود سنگ بزرگی را...
-
پالیز
یکشنبه 31 اردیبهشتماه سال 1391 11:58
در آغاز داستان رستم اسفندیار با بیت های شگرف آغازین فردوسی می گوید: به پالیز بلبل بنالد همی گل از نالهٔ او ببالد همی که داند که بلبل چه گوید همی به زیر گل اندر چه موید همی به کار بردن واژه ی «پالیز» در این میان نشان از جایی بسیار با شکوه دارد و در جای های دیگر شاهنامه نیز واژه پالیز با مفاهیم بالایی آمده است . این...
-
آذر بیگدلی و فردوسی
جمعه 29 اردیبهشتماه سال 1391 11:50
حکیم ابولقاسم فردوسی، هو حسن بن اسحاق شرفشاه طوسی .. الحق شاهنانمه بر وفور علم و حکمت او دلیلی واضح است. در مراتب سخنوری رکن رکین ارکان اربعه است و سه رکن دیگر از استادان به استادی او قائل و مقرند (انوری و نظامی و سعدی او رامدح گفته اند) هر چند به تصاریف زمان و انقلاب دوران و اختلال ایران، امروز شاهنامه ای که صحت...
-
سلیمان راوندی و فردوسی
پنجشنبه 28 اردیبهشتماه سال 1391 23:54
".... و نام نیک مطلوب جهانیان است، و در شاهنامه که شاه نامه ها و سر دفتر کتاب هاست، مگر بیشتر از هزار بیت مدح نیکو نامی و دوستکامی است." (محمدبن علی بن سلیمان راوندی - راحه الصدور - تاریخ تالیف 559 تا 603 ه.ق.) از نشریه جشنواره توس - 1354 به کوشش ضیاالدین سجادی
-
نظامی و فردوسی
سهشنبه 26 اردیبهشتماه سال 1391 18:52
سخنگوی پیشینه دانای طوس / که آراست روی سخن چون عروس در آن نامه کان گوهر سفته راند / بسی گفتنی های ناگفته ماند اگر هرچه بشنیدی از باستان / بگفتی، دراز آمدی داستان نگفت آنچه رغبت پذیرش نبود / همان گفت کز وی گریزش نبود دگر از پی دوستان توشه کرد / که حلوا به تنها نشایست خورد نظامی که در رشته گوهر کشید / قلم دیده ها را قلم...
-
خاقانی و فردوسی
یکشنبه 24 اردیبهشتماه سال 1391 22:39
شمع جمع هوشمندان است در دیجور غم / نکته ای کز خاطر فردوسی طوسی بود زادگان طبع پاکش جملگی حوراوشند / زاده حوراوش بود، چون مرد فردوسی بود (منسوب به خاقانی - وفات 595 ه.ق. - نقل از مجمل فصیحی خوافی) از نشریه جشنواره توس - 1354 به کوشش ضیاالدین سجادی
-
مسابقه در وبلاگ شاهنامه خوانان آغاجاری
شنبه 23 اردیبهشتماه سال 1391 09:03
آورد شماره 13 پیام فردوسی در داستان بوزرجمهر به 7 ویژگی نادان اشاره شده ، بیت ویژگی هفتم را تا 24 اردیبهشت به شماره 09163524584 بفرستید.. به مناسبت روز بزرگداشت حضرت فردوسی، با بخت آزمایی به 3 نفر از کسانیکه پاسخ درست را بفرستند شاهنامه نفیس اهدا می شود. به وبلاگ شاهنامه خوانان آغاجار ی بروید و بیشتر با این انجمن...
-
اسدی طوسی و فردوسی
چهارشنبه 20 اردیبهشتماه سال 1391 01:21
به شهنامه فردوسی نغز گوی / که از پیش گویندگان برد گوی بسی یاد رزم یلان کرده بود / از این داستان یاد ناورده بود نهالی بد این رسته هم زان درخت / شده خشک و بی بار و پژمرده سخت من اکنون ز طبعم بهار آورم / مرین شاخ نو را به بار آورم (اسدی طوسی - وفات 465 ه.ق. - گرشاسب نامه) از نشریه جشنواره توس - 1354 به کوشش ضیاالدین...
-
ریشه یابی برخی واژگان لکی، کردی و لری خرم آبادی در زبان پهلوی
دوشنبه 18 اردیبهشتماه سال 1391 14:15
حعلی قبادی کوره خسروی: جلد نخست نامه ی باستان ریشه یابی برخی واژگان لکی، کردی و لری خرم آبادی در زبان پهلوی حعلی قبادی کوره خسروی: جلد نخست نامه ی باستان ب1) جان درپهلوی گیان giân . در کردی و لکی همین گونه تلفظ می شود. ب4) نشان در پهلوی نیشان niŝân . در لکی و کردی نیز چنین کاربرد دارد. ب4)گزیدن: درپهلوی wixtan به معنی...
-
شاهنامه فردوسی و واژگان کُردی
دوشنبه 18 اردیبهشتماه سال 1391 13:59
دکتر فرهاد عزتی زاده در جای جای از نامه نامور، یعنی شاهنامه به کلماتی بر می خوریم که در زبان کردی بصورت روزمره ازآنها استفاده می گردد.این کلمات در ادب وزبان کردی کاربرد دارند وبه گمانم از زبان کردی به دیگر زبانهای مهاجر پذیر راه یافته اند .برخودبایسته دانستم که این لغات را به دوستاران زبان کردی ارایه نمایم . می نگارم...
-
فریدون مشیری و فردوسی
یکشنبه 17 اردیبهشتماه سال 1391 15:18
شعر را با صدای خانم گیتی مهدوی از اینجا بشنوید خروش فردوسی هنوز یادم هست : چهارسالم بود ، که با نوازش « سیمرغ » به خواب می رفتم . به بانگ شیهه ی « رخش » ، ز خواب می جستم . چه مایه شوق به دیدار موی زالم بود ! *** به خواب و بیداری ، لب از حکایت « رستم » فرو نمی بستم ، تنم ز نعره ی « دیو سپید » می لرزید . چه آفرین که به...
-
فردوسی و نولدکه-محمد جعفر جعفرى
شنبه 16 اردیبهشتماه سال 1391 12:29
محمد جعفر جعفرى فردوسى و نولدکه تئودور نولدکه( 1836- 1930 م) خاور شناس آلمانى که از یونانى مآبان معروف است و تمدن عرب را بر تمدن ایران ترجیح میدهد، به همین جهت در ادبیات عرب توغل مىورزید و با دیوان شاعران عرب انسى تمام داشت و به اعلام جغرافیائى عرب واقف بود، و تاریخ قدیم عرب را نیکو مىدانست. از خصومت با فرهنگ...
-
ابن یمین فریومدی و فردوسی
جمعه 15 اردیبهشتماه سال 1391 13:29
سکه ای کاندر سخن فردوسی طوسی نهاد / تا نپنداری که کس از زمره ی فرسی نشاند اول از بالای کرسی بر زمین آمدن زمین / او دگر بارش به بالا برد و بر کرسی نشاند (ابن یمین فریومدی- وفات 769 ه.ق.) از نشریه جشنواره توس - 1354 به کوشش ضیاالدین سجادی در باره ی این ابن یمین فریومدی بیشتر بدانیم: امیر محمود بن امیر یمین الدین طغرایى...
-
میلاد - پهلوانان شاهنامه
پنجشنبه 14 اردیبهشتماه سال 1391 23:44
به میلاد بسپرد ایران زمین، کلید درِ گنج و گاه و دین از داستان رفتن کاوس به مازندران میلاد از سرداران ایرانی است و بابِ گرگین.«میلاد» ریختی است دیکر از «مهرداد»، یا به سخنی باریکتر،«مهراد» این ریختِ نام نیز روایی داشته است؛ در «مهراد» ه به ی و ر به ل دیگر گشته است و ازآن «میلاد» برآمده است. این نام که در پهلوی مثره دات...
-
حسین مسرور و فرودوسی
چهارشنبه 13 اردیبهشتماه سال 1391 13:58
حسین مسرور در ظهیرالدوله 1347-1269 عکس از: اینجا کجا خفته ای، ای بلند آفتاب / برون آی و بر فرق گردون بتاب نه اندر خور توست روی زمین / زجا خیز و بر چشم دوران نشین کجا ماندی ای روح قدسی سرشت / به چارم فلک یا به هشتم بهشت؟ به یک گوشه از گیتی آرام تست / همه گیتی آکنده از نام تست چو آهنگ شعر تو آید به گوش / به تن خون...
-
شاهنامه و زندگی جهان
چهارشنبه 13 اردیبهشتماه سال 1391 10:12
Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA MicrosoftInternetExplorer4 در شاهنامه از همه آنچه که بعدها خمیرمایه فکر خیامی و عرفانی را در ادبیات فارسی تشکیل می دهد، نمونه هایی می یابیم. در اینجا به پنج مورد اصلی اشاره می شود: 1- حیرت در کار جهان و ندانستن راز او: در شاهنامه بارها به این فکر اشاره شده است: چنین است و...